diumenge, 5 de gener del 2020

B3. Ciències Socials: Els conflictes del segle XX

CONTINGUTS 2a avaluació: Els conflictes del segle XX

ACTIVITATS:

Organitzeu-vos en grups de 3 per tal de repartir-vos els 5 temes d'aquesta avaluació i presentar les característiques més importants de cadascun, sobre les quals haureu de preparar una prova per als vostres companys.

Per presentar el contingut més important de cada tema:
  • buscareu la informació en els enllaços que us he indicat i en el llibre de text, la seleccionareu i la presentareu en un ppt o en una infografia que fareu en el programa canva. 
  • explicareu el mapa dels llocs més importants on ocorren els fets
  • fareu preguntes sobre els vídeos o cançons referides a cada tema.
La prova consistirà en preparar uns engimes en forma de gimcana o escape room sobre cada tema que hauran de resoldre els vostres companys. Per poder aconseguir els objectius haureu de preparar unes pistes que confeccionareu a partir de la informació que trobareu en els recursos indicats de cada tema amb webs i el llibre de text de Socials.

MURAL. Cada component del grup ha de buscar una o dos imatges, imprimir-les i portar-les a classe sobre el tema que li ha correspost: fotografies del feixisme, nazisme, estalinisme, crac de 1929 i camps de concentració. Amb les fotografies farem un mural i un peu de foto que les explique i indique les emocions que ens fan sentir. Per exemple, ací teniu les fotos de dos refugis de València amb el seu comentari: 

Al gener de 1937 cauen les primeres bombes a la ciutat i hi ha les primeres víctimes. Des de llavors i fins al final de la guerra, València va patir bombardejos quasi cada dia, els quals deixaren un saldo sinistre de vora mil persones mortes i quatre mil de ferides. Els avions italians que envià Mussolini, per a donar suport a Franco, en van ser els responsables principals. Davant dels atacs continus, es va optar per construir refugis subterranis de formigó per a protegir la població civil i, especialment, la població escolar.
REFUGI DE DISTRICTE C / SERRANS
És un dels primers refugis creats ex procés en l’any 1937, que va començar a construir-se abans que la ciutat fora bombardejada per primera vegada. El refugi, amb una capacitat per a 400 persones, va estar destinat als veïns pròxims i als vianants que estiguessen passejant per la ciutat. No es coneix l’arquitecte del projecte però és diferent de la resta de refugis de districte en la seua concepció estructural. Utilitzat com a magatzem de plàtans i casal faller, no ha tingut grans transformacions, conservant intacte el sistema elèctric, el sistema de ventilació i els bancs. Actualment s’ha restaurat i s’ha obert al públic.
 Aquesta imatge mostra l'entrada d'un dels refugi. S'aprecia la tipografia de les lletres típiques dels cartells de l'època. Es pot visitar en l'horari que s'indica en la porta prèvia reserva telefónica. 


REFUGI FABRIL BOMBAS GENS

Durant la rehabilitació de l’antiga fàbrica de Bombas Gens es va descobrir un refugi subterrani construït durant el període de la Guerra Civil. Tenia la funció d’acollir els obrers de la fàbrica a l’interior i protegir-los de possibles bombardejos procedents d’avions o naus del bàndol nacional. La raó dels atacs tenia a veure amb el fet que durant la guerra els forns de Bombas Gens van deixar de fer maquinària hidràulica i van començar a construir material bèl·lic com ara granades de morter.

TEMES QUE CAL PRESENTAR
1. La Primera Guerra Mundial. Recursos: enllaçMapa. Europa. Primera Guerra Mundial (1914-1918), enllaçTema 7 del llibre de text. Webquest Un llarg i trist hivern a Europa

PEL·LÍCULA. Feliz Navidad (Joyeux Noël) (2005) sobre la Primera Guerra Mundial


2. La Revolució Russa. Recursos: orígens, desenvolupament i conseqüències en enllaçMapa. La Guerra Civil russa (1917-1923), enllaçTema 7 del llibre de text.

Reportatge sobre com són hui els comunistes russos, si encara hi ha gent que voldria recuperar la figura del tsar, quina popularitat tenen en l'actualitat Lenin i Stalin o quina actitud manté el president Vladímir Putin respecte a la Revolució Russa: Revolució Russa: 100 anys després

3. La crisi econòmica i l’aparició dels feixismes. Recursos: La crisis económica de 1929“ enllaçEl ascenso de los totalitarismos (Itàlia i Alemanya) per maitesociales, en castellà, 39 diapos, enllaçMapa. Europa. La crisi del parlamentarisme durant l’època d’entreguerres (1919-1939), enllaçTema 8 del llibre de text.

El gran dictador (1940)

Un discurs clàssic i imprescindible. Contra les guerres i les dictadures i a favor de la llibertat i la democràciaUn  barber resulta ser el doble exacte del dictador de Tomània, Adenoid Hynkel. Hynkel fomenta l'antisemitisme entre la població per distreure la seva atenció de les greus dificultats econòmiques del país, alhora que prepara plans militars expansionistes. En una escaramussa, Hynkel és confós amb el barber el qual, al seu torn, agafa la identitat del dictador. Realitzada en ple apogeu del Tercer Reich, és una valenta sàtira en la qual Chaplin, en la primera de les seves pel·lícules parlades, ridiculitza els totalitarismes polítics. Aquesta pel·lícula té molts elements en comú amb La lista de Schindler. L'argument de la pel.lícula reflecteix l'ascens de Hitler i les seves polítiques militaristes i racistes, que van acabar desencadenant la Segona Guerra Mundial. La pel.lícula va ser prohibida a Alemanya i Itàlia, a més de a altres països (a Espanya, durant tota la dictadura franquista). Per què els dictadors el primer que fan és restringir la llibertat d'expressió? Altres col.lectius que van patir les polítiques d'extermini nazis van ser els gitanos, els homosexuals i persones amb diferents discapacitats.
  • El dictador Hynkel/Hitler és un personatge que en cap cas hauria d'haver arribat a tenir el poder d'un país: narcisista, infantil, prenent decisions importantíssimes que acaben convertint la vida dels jueus en un infern i portant la guerra a tota Europa... ¿Passa de vegades, que grans catàstrofes històriques són el resultat de l'arribada al poder de personatges tan nefastos com Hitler? Com s'éxplica, en el seu cas, que hi arribara mitjançant unes eleccions democràtiques?
  • Busqueu personatges històrics que en temps més recents hagen instigat actuacions bel.licistes, forassenyades i d'efectes terribles. Quina valoració n'ha fet, del seu comportament, la comunitat internacional? Ha estat equitativa, o ha variat en funció del país al qual pertanyien? (per exemple, si era president dels Estats Units o d'algun petit estat africà...).

4. La Segona Guerra Mundial. Recursos: enllaçMapa. Europa. 1942.  Expansió alemanyaenllaçTema 10 del llibre de text.

PEL·LÍCULA. Sophie Scholl: los últimos días (2005)

És una pel·lícula alemanya que ens ensenya que no podem generalitzar ni simplificar el relat històric, que no tot són bons i roïns, i que en cada dictadura el primer perjudicat és el propi poble que la pateix. Davant una dictadura només queda la submissió (“sí, senyor”), la inhibició (“passar de tot”) o la resistència (“dir no i actuar”). Aquest últim va ser el camí que van triar Sophie, el seu germà i altres companys.

MEMÒRIA HISTÒRICA. La història de “la Nueve”, els republicans espanyols que van alliberar París, amb fotografies, llibres, documentals i sobretot el còmic Los surcos del azar de Paco Roca, enllaç. També el CÒMIC. “El diario de Anne Frank” (2017), enllaç a la ressenya i Maus


5. La Guerra Freda i els processos de descolonització. Recursos:
Mapa. Mundial. Guerra Freda: blocs i principals conflictesenllaç.
Tema 11 del llibre de text. 
  • La Guerra Freda, 1a part (1945-1959)  enllaç
  • La Guerra Freda, 2a part (1960-1973)  enllaç
  • La Guerra Freda, 3a part (1973-1991)  enllaç
Mapa polític animat d’Europa per a il·lustrar la “lleugeresa” de les divisions territorials humanes, i sobretot per a desmitificar el nacionalisme de sang i terra basat en unes pàtries suposadament “eternes”. És a dir: les organitzacions humanes com les pàtries, les nacions i els estats són construccions culturals humanes, i responen a uns interessos i uns poders concrets en cada època donada. Les nacions no són eternes. 



Prepareu una exposició sobre setze esdeveniments de la Guerra Freda (1947-1991). Cadascú ha de buscar una fotografia impactant sobre un fet històric diferent. L’heu d'editar en un full DIN A-3 amb un títol, una breu explicació i un enllaç QR que portara a un web amb més informació. Després m'ho heu d’enviar en pdf per tal que que les imprimim i heu de subratllar 5 paraules o conceptes de l’explicació per a què destaquen més.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada