dissabte, 7 de setembre del 2019

A. Benvinguda al curs. PROGRAMACIÓ ALS 4T PR


BENVINGUDES I BENVINGUTS AL BLOG DE 4t d'ESO PR

Professora: pilar.garcia@iesserpis.org


"Ignorància no és mala fe, però persistir en la ignorància sí que ho és." Joanna Russ, escriptora i activista feminista nord-americana (1937-2011)

Durant aquest curs ens marquem els següents objectius:


Per tal d'aconseguir-ho, treballarem el currículum corresponent a les Ciències Socials emprant el valencià i el castellà per llegir, explicar, conversar, escriure i realitzar els projectes d'aquest curs. El primer projecte consisitirà en decorar les aules de projectes amb imatges i frases cèlebres com la que encpaçala aquest blog. Per exemple, trieu les que més us agraden de les següents postals literàries:

I d'entre els següents pòsters sobre el perill de la lectura:















S’intentarà reforçar la lectura comprensiva i l’escriptura, proposant lectures de diferents gèneres i l’escriptura de microtextos digitals cada dia de diferents tipologies textuals, seguint el model que podem trobar en: https://mikrotextosblogs.blogspot.com/p/blog-page_1.html.


  • Partint del que estem treballant a l'aula platejarem per a l'endemà una tasca d'expressió escrita relacionada amb algun dels conceptes tractats o textos llegits.
  • Els textos seran de 5 línies i del gènere que s'indique cada dia: narratiu, poètic, periodístic, instructiu, etc.
  • Cada dia es llegirà el text i tots faran suggeriments de millora per tal que cadascú incloga el seu microtext en la seua llibreta o blog digital. 


COMENCEM amb la següent proposta:

- Escriviu instruccions per a ser un bon alumne/a,  o bé per a ser un bon professor/a




En coordinació amb la professora de l’Àmbit Científic i el professorat d’altres matèries, treballarem en projectes com l’hort ecològic, lectures comunes, i al voltant de qüestions que estem tractant en classe o sobre les quals han de realitzar algun treball, selecció de la cançó de la setmana. També compartirem activitats complementàries com eixides al teatre, al cinema, veure exposicions i altres que completen la programació prevista segons l’oferta cultura i educativa que oferisca durant el curs les institucions de caràcter oficial (Ajuntament, Conselleria d’Educació, teatres, museus, etc.)
La qualificació de cada avaluació s’obtindrà tenint en compte els següents criteris:

·   Continguts conceptuals 60 %: Es realitzarà, en principi, una avaluació cada 2-3 setmanes dels continguts de les habilitats lingüístiques i de Ciències Socials. La nota de continguts es calcularà, en cada avaluació, sumant i fent la mitjana de tots els exàmens i de la nota dels treballs realitzats.

·  Continguts procedimentals 40 %: En este apartat es valorarà el quadern i el blog, les activitats diàries fetes en classe o a casa, els treballs de les lectures, les presentacions dels treballs, la participació i col·laboració en els treball en grup, realització de les activitats, esperit crític i creatiu.
Seran motius de valoració negativa el mal comportament, la falta de participació, les faltes d’assistència injustificades, els retards, no fer les activitats, la falta de respecte.
LECTURES SUGGERIDES:
BlASCO IBÁÑEZ, Dimoni y otros cuentos valencianos. Ed. Generalitat Valenciana.

→CASAS, M.: Escales d'una fuga. Ed. Bromera.

→CASONA, A.: La dama del alba.

DAHL, R. Històries de fantasmes.
DE PEDROLO, M.: Mecanoscrit del segon origen. Edicions 62.
DIVERSOS AUTORS, Relats d’humor. Ed. Vicens Vives
DIVERSOS AUTORS, 66 poemes imprescindibles.. Ed Tàndem.
EGEA, O. : Imagine. Ed. Tàndem.
FERNÀNDEZ PAZ, A.: Aire negre. Ed. Bromera  
FERRER, M.: Poesia per a joves. Recull antològic. Ed. Tàndem
Garcia, Joanjo: INSURRECTES DE RES. Ed Sembra

→ : Quan anàvem a l'estraperlo


LIENAS, G.: Bitllet d’anada i tornada. Ed. Empúries
MATEO, DAVID.: Criatures d'ultratomba. Antologia i pròleg. Tàndem edicions

MIQUEL, C.: A cau d’orella (Cartes a Roser). Ed. Tàndem. Aigua en cistella

OLID, BEL: Feminisme de butaxaca. Ed. Angle

OVIDI: Metamorfosis. Ed. Vicens Vives
ROSTAND, E. Cyrano de Bérgerac, Ed. Bromera
SANCHIS, R.: Primavera per a Palmer./ Abril no és un  mes. Edicions Tàndem.

→WILDE, O.: El retrato de Dorian Gray.

UNITATS DIDÀCTIQUES I SEQÜENCIACIÓ DE CONTINGUTS
de l'Àmbit Lingüístic i Social
Les unitats didàctiques es repartiran entre les tres avaluacions de què consta el curs i s’aniran treballant de forma integrada en els projectes previstos. La temporalització variarà segons l’interés i les dificultats que demostre l’alumnat en treballar cadascuna.

CIÈNCIES SOCIALS

1a AVALUACIÓ
Tema 1. La societat de l’Antic Règim
   Europa al segle XVIII: l’Antic Règim.
   L’absolutisme a Espanya amb els Borbons.
   L’art: Renaixement i Barroc.
Tema 2. Les bases de la societat contemporània
   Bases ideològiques de la societat contemporània: la Il·lustració.
   Les revolucions burgeses. La Revolució Francesa.
   La Revolució Industrial.
   L’economia capitalista i la societat de classes.
   El colonialisme.

2a AVALUACIÓ
Tema 3. Els conflictes del segle XX
   La Primera Guerra Mundial.
   La Revolució Russa.
   La crisi econòmica i l’aparició dels feixismes.
   La Segona Guerra Mundial.
   La Guerra Freda i els processos de descolonització.
   La revolució científica i tècnica.
   La cultura i l’art contemporani.

3a AVALUACIÓ
Tema 4. L’Espanya contemporània
   La crisi de l’Antic Règim i la Guerra del Francès.
   La revolució burgesa espanyola.
   El període Isabelí i la 1ª República.
   La Restauració.
   La crisi de la Restauració. La dictadura de Primo de Rivera.
   La 2ª República i la Guerra Civil.
   El Franquisme.
   La restauració de la democràcia i la societat actual.

HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
1a AVALUACIÓ
Tema 1. El text narratiu.
·      La narració: elements.
·      Textos descriptius. Textos dialogats.
·      Estil directe i estil indirecte.
·      El conte.
·      La novel·la.
·      L’estructura de l’oració: els sintagmes.
·      Les funcions dins l’oració.
·      El verb. Verbs regulars i verbs irregulars.
·      Les unitats de la llengua.
·      El sistema vocàlic. El sistema consonàntic.
·      Elisió, sinalefa, apòstrof i contracció.
·      Diftongs i hiats.
·      Accentuació: Accent diacrític i dièresi.
·      Entonació i signes de puntuació
·      Les llengües romàniques.
2a AVALUACIÓ
Tema 2. El text formal
·      Característiques.
·      Recursos estilístics.
·      La instància i el currículum.
·      Substitució de sintagmes per pronoms febles.
·      L’oració composta. Coordinades i tipus de subordinades.
Tema 3. El text teatral
·      El teatre. Característiques.
·      Recursos estilístics.
·      Oracions subordinades substantives i adjectives.
·      Oracions subordinades adverbials.
·      Preposicions i conjuncions.
3a AVALUACIÓ
Tema 4. El text d'opinió.
·      L’article d’opinió.
·      L’assaig. Característiques de l’assaig.
·      Estudi sociolingüístic de la situació plurilingüe de l’Estat espanyol.
·      La variació lingüística.
·      Els prejudicis lingüístics.
·      Les llengües minoritzades.
·      L’estàndard.
·      El llenguatge tècnic o científic.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada