BENVINGUDES I BENVINGUTS AL BLOG DE 4t d'ESO PR
Professora: pilar.garcia@iesserpis.org
"Ignorància no és mala fe, però persistir en la ignorància sí que ho és." Joanna Russ, escriptora i activista feminista nord-americana (1937-2011)
Durant aquest curs ens marquem els següents objectius:
Per tal d'aconseguir-ho, treballarem el currículum corresponent a les Ciències Socials emprant el valencià i el castellà per llegir, explicar, conversar, escriure i realitzar els projectes d'aquest curs. El primer projecte consisitirà en decorar les aules de projectes amb imatges i frases cèlebres com la que encpaçala aquest blog. Per exemple, trieu les que més us agraden de les següents postals literàries:
I d'entre els següents pòsters sobre el perill de la lectura:

S’intentarà reforçar la lectura comprensiva i l’escriptura, proposant lectures de diferents gèneres i l’escriptura de microtextos digitals cada dia de diferents tipologies textuals, seguint el model que podem trobar en: https://mikrotextosblogs.blogspot.com/p/blog-page_1.html.
COMENCEM amb la següent proposta:
- Escriviu instruccions per a ser un bon alumne/a, o bé per a ser un bon professor/a
I d'entre els següents pòsters sobre el perill de la lectura:

S’intentarà reforçar la lectura comprensiva i l’escriptura, proposant lectures de diferents gèneres i l’escriptura de microtextos digitals cada dia de diferents tipologies textuals, seguint el model que podem trobar en: https://mikrotextosblogs.blogspot.com/p/blog-page_1.html.
- Partint del que estem treballant a l'aula platejarem per a l'endemà una tasca d'expressió escrita relacionada amb algun dels conceptes tractats o textos llegits.
- Els textos seran de 5 línies i del gènere que s'indique cada dia: narratiu, poètic, periodístic, instructiu, etc.
- Cada dia es llegirà el text i tots faran suggeriments de millora per tal que cadascú incloga el seu microtext en la seua llibreta o blog digital.
COMENCEM amb la següent proposta:
- Escriviu instruccions per a ser un bon alumne/a, o bé per a ser un bon professor/a
En coordinació amb la professora de l’Àmbit Científic i el professorat
d’altres matèries, treballarem en projectes com l’hort ecològic, lectures
comunes, i al voltant de qüestions
que estem tractant en classe o sobre les quals han de realitzar algun treball,
selecció de la cançó de la setmana. També compartirem activitats
complementàries com eixides al teatre, al cinema, veure exposicions i altres
que completen la programació prevista segons l’oferta cultura i educativa que
oferisca durant el curs les institucions de caràcter oficial (Ajuntament,
Conselleria d’Educació, teatres, museus, etc.)
La qualificació de cada avaluació s’obtindrà
tenint en compte els següents criteris:
· Continguts conceptuals 60 %: Es realitzarà, en principi, una avaluació cada 2-3 setmanes dels continguts
de les habilitats lingüístiques i de Ciències Socials. La nota de continguts es
calcularà, en cada avaluació, sumant i fent la mitjana de tots els exàmens i de
la nota dels treballs realitzats.
· Continguts procedimentals 40 %: En este apartat es
valorarà el quadern i el blog, les activitats diàries fetes en classe o a casa,
els treballs de les lectures, les presentacions dels treballs, la participació
i col·laboració en els treball en grup, realització de les activitats, esperit
crític i creatiu.
Seran motius de valoració negativa el mal comportament, la falta de
participació, les faltes d’assistència injustificades, els retards, no fer les
activitats, la falta de respecte.
LECTURES SUGGERIDES:
→BlASCO IBÁÑEZ, Dimoni y otros cuentos valencianos. Ed. Generalitat Valenciana.
→CASAS, M.: Escales d'una fuga. Ed. Bromera.
→CASONA, A.: La dama del alba.
→CASAS, M.: Escales d'una fuga. Ed. Bromera.
→CASONA, A.: La dama del alba.
→DAHL,
R. Històries de fantasmes.
→DE PEDROLO, M.: Mecanoscrit del segon origen. Edicions 62.
→DIVERSOS AUTORS, Relats d’humor. Ed. Vicens Vives
→DIVERSOS AUTORS, 66 poemes imprescindibles.. Ed Tàndem.
→EGEA, O. : Imagine. Ed. Tàndem.
→FERNÀNDEZ
PAZ, A.: Aire negre. Ed. Bromera
→FERRER, M.: Poesia per a joves. Recull antològic. Ed. Tàndem
→Garcia, Joanjo: INSURRECTES DE RES. Ed Sembra
→ LABRADO, VÍCTOR: Quan anàvem a l'estraperlo
→LIENAS, G.: Bitllet d’anada i tornada. Ed.
Empúries
→ LABRADO, VÍCTOR: Quan anàvem a l'estraperlo
→MATEO,
DAVID.: Criatures d'ultratomba. Antologia i pròleg. Tàndem edicions
→MIQUEL, C.: A cau d’orella (Cartes a Roser). Ed. Tàndem. Aigua en cistella
→OLID, BEL: Feminisme de butaxaca. Ed. Angle
→OVIDI: Metamorfosis. Ed. Vicens Vives
→MIQUEL, C.: A cau d’orella (Cartes a Roser). Ed. Tàndem. Aigua en cistella
→OLID, BEL: Feminisme de butaxaca. Ed. Angle
→OVIDI: Metamorfosis. Ed. Vicens Vives
→ROSTAND, E. Cyrano de Bérgerac, Ed. Bromera
→SANCHIS, R.: Primavera per a Palmer./ Abril
no és un mes. Edicions Tàndem.
→WILDE, O.: El retrato de Dorian Gray.
→WILDE, O.: El retrato de Dorian Gray.
de l'Àmbit Lingüístic i Social
Les unitats didàctiques es repartiran entre les tres avaluacions de què
consta el curs i s’aniran treballant de forma integrada en els projectes
previstos. La temporalització variarà segons l’interés i les dificultats que demostre
l’alumnat en treballar cadascuna.
CIÈNCIES
SOCIALS
1a AVALUACIÓ
Tema 1. La societat de l’Antic Règim
Europa al segle XVIII: l’Antic Règim.
L’absolutisme a Espanya amb els Borbons.
L’art: Renaixement i Barroc.
Tema 2. Les bases de la societat contemporània
Bases ideològiques de la societat
contemporània: la Il·lustració.
Les revolucions burgeses. La Revolució
Francesa.
La Revolució Industrial.
L’economia capitalista i la societat de
classes.
El colonialisme.
2a AVALUACIÓ
Tema 3. Els conflictes del segle XX
La Primera Guerra Mundial.
La Revolució Russa.
La crisi econòmica i l’aparició dels
feixismes.
La Segona Guerra Mundial.
La Guerra Freda i els processos de
descolonització.
La revolució científica i tècnica.
La cultura i l’art contemporani.
3a AVALUACIÓ
Tema 4. L’Espanya contemporània
La crisi de l’Antic Règim i la Guerra del
Francès.
La revolució burgesa espanyola.
El període Isabelí i la 1ª República.
La Restauració.
La crisi de la Restauració. La dictadura de
Primo de Rivera.
La 2ª República i la Guerra Civil.
El Franquisme.
La restauració de la democràcia i la societat
actual.
HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
1a AVALUACIÓ
Tema 1. El text narratiu.
·
La narració: elements.
·
Textos descriptius. Textos dialogats.
·
Estil directe i estil indirecte.
·
El conte.
·
La novel·la.
·
L’estructura de l’oració: els
sintagmes.
·
Les funcions dins l’oració.
·
El verb. Verbs regulars i verbs
irregulars.
·
Les unitats de la llengua.
·
El sistema vocàlic. El sistema
consonàntic.
·
Elisió, sinalefa, apòstrof i
contracció.
·
Diftongs i hiats.
·
Accentuació: Accent diacrític i
dièresi.
·
Entonació i signes de puntuació
· Les llengües romàniques.
2a AVALUACIÓ
Tema 2. El text formal
·
Característiques.
·
Recursos estilístics.
·
La instància i el currículum.
·
Substitució de sintagmes per pronoms
febles.
· L’oració composta. Coordinades i tipus de subordinades.
Tema 3. El text teatral
·
El teatre. Característiques.
·
Recursos estilístics.
·
Oracions subordinades substantives i adjectives.
·
Oracions subordinades adverbials.
· Preposicions i conjuncions.
3a AVALUACIÓ
Tema 4. El text d'opinió.
·
L’article d’opinió.
·
L’assaig. Característiques de
l’assaig.
·
Estudi sociolingüístic de la situació
plurilingüe de l’Estat espanyol.
·
La variació lingüística.
·
Els prejudicis lingüístics.
·
Les llengües minoritzades.
·
L’estàndard.
· El llenguatge tècnic o científic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada